Als je er problemen mee hebt, is de reden waarschijnlijk dat één van de nieuwe functies van 'HTML 5' of 'CCS 3' toegevoegd is aan de website.
Enkele voorbeelden hiervan zijn het verkeerde uitlijnen van
afbeeldingen, knoppen of teksten:
of het verdwijnen van een 'zwevende' menukolom.
Het effect van een zwevende menukolom is dat bij het
doorbladeren van een lange pagina, de menukolom steeds zichtbaar blijft door
mee te schuiven. (zie voorbeeld in de 'Bridgekalender')
Het probleem met Internet Explorer 8 en 9 in Windows XP en Vista is al een hele tijd bekend.
Microsoft heeft de compatibiliteitsknop ingevoerd om ook nog 'oudere' HTML en
CSS coderingen te kunnen weergeven met hun 'nieuwere' Internet Explorer 8 en 9.
De andere browsers zoals FireFox, Google Chrome en Opera hebben daar geen
problemen mee.
Vanaf Windows 7 met de versie 11 van Internet Explorer, wordt de compatibiliteitsknop niet meer weergegeven in de werkbalk maar is wel nog in de achtergrond aanwezig.
De problemen met de verdwenen menukolom komen veel minder frequent voor.
In Windows 8 en 10 zijn er twee versies van de Internet Explorer: één voor het gewone 'desktop'-scherm (= bureaublad) en één voor het 'Metro-scherm' voor de aanraakschermen. Bij de 'Metro'-versies is de 'compatibiliteitsinstelling' zelfs verdwenen.
Om de compatibiliteitsinstellingen in de desktopversie Internet Explorer 11 (in Windows 7 en 8) te bewerken:
-
klik op het zwarte pijltje achter 'Extra' (zie gele pijltjes)
klik op 'Instellingen voor compatibiliteitsweergave'
-
zorg er voor dat de site met problemen (in dit voorbeeld: 'bridge-house.be') NIET in het grote vak (gele pijl 3) voorkomt.
Indien de site er wel in staat, selecteer ze dan en klik op [Verwijderen]
Controleer ook of het witte vakje (gele pijl 4) open is!. Als er een vinkje in staat, verwijder het dan door er op te klikken.
Om de compatibiliteitsinstellingen in de oudere versies 'Internet Explorer 8 of 9' (in Windows XP of Vista) te bewerken:
-
Als je GEEN menu ziet, kijk dan eens of bij jou het 'compatibiliteitsknopje' goed staat?
Is het 'compatibiliteitsknopje' (in de vorm van een gescheurd blad) BLAUW gekleurd (zie rode pijlen in de figuur hieronder), dan sta je in compatibiliteitsmode om oudere versies nog te kunnen tonen en is de zwevende menukolom verdwenen.
-
Als je één keer op dat knopje klikt, wordt het grijs (de normale stand, zie groene pijlen in de afbeelding hieronder) en zou je je menu wel moeten zien?
-
Als de compatibiliteitsknop niet zichtbaar is bij u, dan kan je de compatibiliteitsmodus toch bereiken.
-
Klik op het kleine zwarte pijltje achter 'Extra' (net voor het vraagteken) en klik dan op 'Compatibiliteitsweergave'
-
Als je nog regelmatig 'oudere' websites wilt bezoeken die problemen geven met de nieuwe IE9, dan kan je die best toevoegen aan het lijstje waarvoor de compatibiliteitsmodus nodig is:
Klik hiervoor ook op het pijltje achter 'Extra' en dan op 'Instellingen voor compatibiliteitsweergave' en voeg dan de website toe aan het lijstje.
Bridge-House is een moderne website en mag dus NIET in dat lijstje staan. Let ook op het onderste vierkantje!
Dat MOET OPEN BLIJVEN anders staan ALLE websites automatisch in de compatibiliteitsmodus.
Als je werkbalken wilt zichtbaar maken, kan dat door de gewenste balken aan te vinken in een menu dat je krijgt door met de rechtermuisknop te klikken op de menubalk.